sl Slovenščina

V AmCham Slovenija v okviru zagovorništva deluje sedem komisij, med njimi Finančna komisija, katere poslanstvo je oblikovanje predvidljivega in konkurenčnega poslovnega okolja. Le v stabilnem okolju imajo podjetja možnost dolgoročne rasti, pri čemer jih davčna politika spodbuja in ne ovira. Stabilnost in predvidljivost sta temelj zaupanja, preglednosti in dolgoročnega načrtovanja – tako za gospodarstvo kot za posameznike.

Ob napovedanih spremembah na področju davčne politike želimo izpostaviti nekaj ključnih vidikov. Čeprav naj bi te spremembe naslovile konkurenčnost in razbremenitev stroškov dela, lahko v trenutni obliki dosežejo nasproten učinek: povečujejo negotovost, zmanjšujejo zaupanje in slabijo privlačnost poslovnega okolja.

 

1. Opuščanje davka na premoženje
Pozdravljamo odločitev vlade, da ne uvede davka na premoženje na nepremišljen način. Ob tem pa opozarjamo, da stalne napovedi uvedbe in kasnejši umiki ustvarjajo občutek negotovosti ter slabijo zaupanje v davčno politiko. Če bo davek na premoženje v prihodnje uveden, mora biti zasnovan zmerno, premišljeno in dolgoročno predvidljivo, brez nenadnih sprememb.

 

2. Uvedba neobdavčene obvezne božičnice
Postavljanje obveznih 14. plač brez usklajevanja z delodajalci zmanjšuje konkurenčnost gospodarstva. Številna podjetja že danes izplačujejo božičnice kot nagrado zaposlenim, vendar obveznost takšnega izplačila lahko vodi v kontra učinek, posebej za mala in srednja podjetja.

Gospodarstvo že desetletja opozarja na potrebo po razbremenitvi dela. Ukrepi za dvig neto plač morajo biti sistemski in dolgoročni, denimo prek razbremenitve plač, uvedbe razvojne kapice, zvišanja splošne olajšave ali prilagoditve dohodninskih razredov. Posamezni parcialni ukrepi lahko kratkoročno navidezno koristijo, dolgoročno pa ustvarjajo pritisk na podjetja in spodbujajo selitev dejavnosti v druge države.

Poleg tega uvedba obvezne božičnice odgovornost za izboljšanje položaja zaposlenih zopet v celoti prelaga na gospodarstvo, medtem ko ima država na voljo učinkovitejše instrumente. S premišljeno davčno politiko in zmanjševanjem obremenitev plač bi se lahko trajnostno izboljšal življenjski standard zaposlenih, hkrati pa bi država prevzela večjo odgovornost za gospodarsko stabilnost z bolj ekonomičnim in odgovornim upravljanjem javnih sredstev. Uvedba obvezne božičnice lahko vodi v selitev mednarodnih podjetij v regulatorno ugodnejše države ter posledično zmanjšanje delovnih mest v Sloveniji.

 

3. Spremembe za normirane samostojne podjetnike
Davčna ureditev za normirane samostojne podjetnike se je v kratkem času večkrat bistveno spremenila. Hitra nihanja meja prihodkov (zmanjšanje, nato ponovno predlagani dvig) in ukinitev normiranih d.o.o.-jev so jasen pokazatelj nestabilnosti in nepredvidljivosti davčnega sistema.

AmCham Slovenija poudarja potrebo po jasnem razlikovanju med:
-normiranci, ki dejansko delujejo na trgu in so socialno zavarovani iz dejavnosti, ter
-navideznimi samozaposlenimi, ki pomenijo prikrito obliko delovnega razmerja in nelojalno konkurenco.

Namesto stalnih sprememb je treba oblikovati stabilen, trajen in predvidljiv okvir, ki preprečuje zlorabe, a hkrati omogoča podjetnikom zanesljivo dolgoročno načrtovanje.

 

4. Uvedba participacije delavcev pri dobičku
Podjetja že dolgo podpirajo idejo vključevanja zaposlenih v delitev uspeha – bodisi prek participacije pri dobičku bodisi prek delniških opcij. To lahko krepi motivacijo, zvestobo in pravičnejšo porazdelitev uspeha.

Predlagani model participacije z 25-odstotno obdavčitvijo je lahko korak v pravo smer, vendar je potrebna celovita analiza učinkov na podjetja različnih velikosti. Mala in srednja podjetja se bodo težje prilagodila enakim zahtevam kot velika podjetja. Zato mora biti ureditev oblikovana tako, da resnično spodbuja nagrajevanje zaposlenih, ne da bi ogrozila stabilnost podjetij. V tem okviru bi bilo smiselno omogočiti progresivni model participacije, ki upošteva velikost in finančne zmožnosti podjetja, fleksibilnost pri izbiri oblike nagrajevanja (izplačilo v denarju ali deležih oziroma delnicah), dodatne davčne olajšave za podjetja, ki vpeljujejo sheme participacije pri dobičku ali delniške opcije za zaposlene, ter zagotoviti administrativno enostavne postopke za implementacijo teh ukrepov.
Kot smo večkrat poudarili, je bistveno, da so spremembe v davčnem okolju sistemske, premišljene in dolgoročne. Kratkoročne in parcialne rešitve, sprejete brez celovite analize, povzročajo negotovost, slabijo konkurenčnost in ogrožajo srednji razred, hkrati pa povečujejo tveganje odliva kapitala in kadrov.

 

Zato AmCham Slovenija poziva, da se prihodnje davčne spremembe oblikujejo v odprtem dialogu z gospodarstvom in socialnimi partnerji. Samo stabilen, konkurenčen in predvidljiv davčni okvir lahko omogoči dolgoročno rast, inovacije in trajnostni razvoj slovenskega gospodarstva.

V duhu odprtega dialoga AmCham Slovenija ponuja svoje znanje in izkušnje ter predlaga skupno iskanje rešitev za oblikovanje stabilnega in konkurenčnega poslovnega okolja.

 

Odziv posredovan na Ministrstvo za finance; Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport; v Kabinet predsednika Vlade RS; na Odbor za finance in na Odbor za gospodarstvo.