sl Slovenščina

V AmCham Slovenija deluje Komisija za prihodnost dela in izobraževanja, katere osrednje poslanstvo je ustvarjanje spodbudnega okolja za razvoj talentov, spodbujanje inovacij in omogočanje vključujočega izobraževalnega sistema, ki Slovenijo umešča med privlačne destinacije za študij in delo.

V tej luči pozdravljamo predlog Zakona o visokem šolstvu kot pomemben korak k posodobitvi visokošolskega prostora. Ob tem pa želimo posebej opozoriti na nujnost premišljene obravnave 15. člena, ki opredeljuje učni jezik v visokem šolstvu.

Trenutna formulacija 3. odstavka 15. člena predloga zakona, ki pogojuje izvajanje vseh programov tudi v slovenskem jeziku, četudi so akreditirani in izvajani v tujem jeziku, predstavlja resno omejitev za internacionalizacijo slovenskega visokošolskega prostora. V svetu, kjer je globalna konkurenčnost visokošolskih institucij ključna za privabljanje talentov, raziskovalcev in vlaganj, tovrstna zakonska omejitev ni ustrezna.

Slovenija potrebuje odprt in privlačen visokošolski sistem, ki omogoča izvajanje kakovostnih študijskih programov tudi v tujih jezikih – zlasti v angleščini – brez nepotrebnih administrativnih ovir. Takšni programi so bistvenega pomena za:

  • privabljanje mednarodnih študentov in strokovnjakov,
  • razvoj sodelovanja z vrhunskimi tujimi univerzami in raziskovalnimi središči,
  • podporo podjetjem, ki delujejo v mednarodnem okolju in potrebujejo kader z globalnimi kompetencami.

V AmCham Komisiji zato izražamo podporo spremembi 15. člena, ki bi omogočila, da se študijski program ali del študijskega programa lahko izvaja izključno v tujem jeziku, pri čemer bi bilo študentom zagotovljeno gradivo za spremljanje študijskih vsebin tudi v slovenskem jeziku. Takšna ureditev ohranja pravico do izobraževanja v slovenščini za domače študente, hkrati pa omogoča fleksibilnost pri oblikovanju mednarodno primerljivih programov. S tem slovenski visokošolski prostor pridobiva pogoje za večjo odprtost, privabljanje tujih študentov in krepitev sodelovanja z globalnimi akademskimi in raziskovalnimi okolji.

Predlagamo dopolnitev 3. odstavka 15. člena, ki naj se glasi: (3) Če je ne glede na prejšnji odstavek študijski program ali del študijskega programa akreditiran za izvajanje samo v tujem jeziku, mora biti vanj vpisanim študentom omogočeno gradivo za spremljanje študijskih vsebin v slovenskem jeziku.

Verjamemo, da mora zakonodaja podpirati strateške cilje Slovenije na področju znanja, inovacij in konkurenčnosti. Odpiranje visokošolskega prostora tujim študentom in predavateljem je eden ključnih ukrepov, ki lahko Sloveniji pomaga pri prehodu v družbo znanja in izboljšanju prepoznavnosti ter privlačnosti za talente.
Zato pozivamo zakonodajalca, da 15. člen predloga Zakona o visokem šolstvu ustrezno dopolni v skladu z načeli odprtosti, fleksibilnosti in vključevanja ter na ta način zagotovi ustrezne pogoje za prihodnost izobraževanja in dela v Sloveniji.