V svetu, kjer digitalizacija postaja osrednji del našega vsakdana, je razumevanje principov digitalne tehnologije nujno. Gospodarstvo in izobraževalna stroka se strinjata, da Slovenija potrebuje sistemsko prenovo izobraževalnega sistema, ki bo mladim zagotovila ključne digitalne veščine. Ključen korak v tej smeri je uvedba obveznega predmeta “digitalni jezik” v osnovne in srednje šole.
Digitalna pismenost danes ni več izbira, temveč nuja. Otroci in mladostniki ne smejo biti le pasivni uporabniki digitalnih orodij, ampak morajo razumeti, kako delujejo, in jih znati tudi sami razvijati. Računalništvo in informatika (RIN) ne zajemata zgolj učenja programiranja, temveč spodbujata logično razmišljanje, reševanje problemov in kritično presojo digitalnih vsebin – veščine, ki so ključne za uspeh v sodobni družbi.
Študije in izkušnje iz tujine dokazujejo, da zgolj vključevanje digitalnih kompetenc v druge predmete ni dovolj. Države, kot so Avstrija, Danska in Švedska, so prepoznale pomanjkljivosti tega pristopa in že uvedle samostojen predmet računalništva in informatike. Slovenija ne sme zaostajati. Trenutno namreč računalništvo in informatika v celotnem šolskem kurikulumu predstavljata zgolj 0,6 %, kar je nesorazmerno malo glede na pomen digitalizacije v današnjem svetu.
Poleg uvedbe samostojnega predmeta je ključnega pomena tudi ustrezno usposabljanje učiteljev. Potrebno je poskrbeti za stalno strokovno izobraževanje in nadgradnjo obstoječega kadra, da bodo lahko kakovostno izvajali pouk digitalnega jezika. Predlagane rešitve vključujejo doizobraževanje dvopredmetnih učiteljev in začasne ukrepe, ki bi omogočili poučevanje tudi strokovnjakom z ustreznim znanjem, čeprav nimajo formalne pedagoške izobrazbe.
Prenova učnih načrtov, ki trenutno poteka, je priložnost, da digitalni jezik postane nepogrešljiv del izobraževalnega sistema. Ključni dokumenti, kot sta Akcijski načrt digitalnega izobraževanja v Sloveniji in strategija RINOS, jasno opozarjajo na nujnost uvajanja samostojnega predmeta, a za zdaj v prenovi učnih načrtov ni predvidena celovita implementacija.
Slovenija potrebuje izobraževalni sistem, ki bo mladim omogočil, da ne bodo le sledili digitalni prihodnosti, temveč jo bodo soustvarjali. Uvedba digitalnega jezika kot obveznega predmeta je eden ključnih korakov na tej poti.
Računalništvo je mlada znanstvena veda, ki je za življenje v sodobnem digitalnem svetu nujna in nepogrešljiva. Omogočimo mladim, da bodo digitalni svet razumeli in ga sokreirali.