sl Slovenščina

AmCham Poslovni zajtrk, Ljubljana, 9. november 2016. Predsedniška bitka v Združenih državah Amerike (ZDA) je končana, dvomov ni več. Donald Trump, republikanski kandidat, je postal novoizvoljeni predsednik. Tokratne volitve imajo poseben pomen tudi za Slovenijo, ki je prvič dobila prvo damo onkraj oceana, kar nam posledično prinaša večjo prepoznavnost v svetu. Vpliv ameriških volitev sega v vse sfere globalnega delovanja in prinaša spremembe za globalno gospodarstvo, politiko in družbo.


Nj. Eksc. Brent R. Hartley, veleposlanik ZDA v Sloveniji, je v uvodnem nagovoru izpostavil: »Za nami je dolga, neprespana noč. Z 20. januarjem 2017 bomo imeli novega šefa. Po začetni vzhičenosti nas sedaj čaka ogromno trdega dela in administracije, predvsem pa iskanje načinov kako bomo uresničili Trumpove cilje. Trump v zunanjo, varnostno, trgovinsko in imigrantsko politiko, ter gospodarstvo prinaša nove razsežnosti.  Upam, da bo bodoči predsednik delal in gradil na pozitivnih povezavah in praksah, ki smo jih ustvarili v preteklosti, predvsem pa da bo ostal osredotočen na tri strateške elemente zunanje politike: promocijo demokratičnih vrednot, skupne blaginje ter skupne varnosti.«


Čeprav so javnomnenjske raziskave in ankete do zadnjega napovedovale zmago Hillary Clinton, Gautam Rana, namestnik veleposlanika ZDA v Sloveniji, pojasnjuje, da ga rezultati ne presenečajo: »Realnost je popolnoma nekaj drugega kot ankete. Te volitve so potekale v znamenju domače politike in varnosti. Težko je dan po volitvah povedati, zakaj so se Američani tako odločili, to bomo verjetno izvedeli čez nekaj tednov.«


Izvolitev novega ameriškega predsednika prinaša posledice za gospodarstvo, ne le ameriško, temveč globalno. Maria Anselmi, generalna direktorica, Bisnode Dun & Bradstreet, je poudarila, da Slovenija ne bo izjema: »Čeprav se nam zdi, da smo od ZDA močno oddaljeni in vpliva volitev na bomo občutili, to ni res. Smo del globalizacijskega procesa in spremembe bomo zaznali vsi gospodarstveniki. Prenos demokratskega predsednika k republikanskemu po analizah prinaša negativen efekt na BDP države, statistika pravi tudi, da ima BDP pod vodstvom demokratov večji potencial rasti. Vemo, da posledice bodo, vendar pa je dan po volitvah težko ocenjevati kakšno težo bodo imele na gospodarstvo. Te analize bodo znane v roku enega leta.«


Mnenje udeležencev v dvorani je bilo, da Trump kot predsednik lahko prinese gospodarsko rast (60 %)  ali pa bistveno ne vpliva na spremembe(40 %). Nihče pa ni bil mnenja, da bi lahko to imelo za Slovenijo negativne posledice.


Jure Stojan, direktor raziskav in razvoja na Inštitutu za strateške rešitve je predstavil raziskavo Oštevilčeno: »To, da imamo Slovenci prvo damo ZDA, že sedaj močno čutimo. Število ameriških turistov v Slovenije se je v zadnjem letu namreč povečalo za 23 %, temu pravimo  'Melania efekt'.« Predstavil nam je tudi zanimive izsledke raziskave s področja mentalnih diagnoz predsednikov: »Če poznamo mentalno stanje predsednika, lahko s kar 40 % gotovostjo napovemo ekonomsko politiko ZDA. V tem primeru so te napovedi v prid Clintonovi, pri kateri obstaja 95-odstotna verjetnost, da bi bila rast med 1,3- in 3,8-odstotna, medtem ko je ta pri Trumpu med –0,6 in 1,9-odstotna.«


Kakšna je vloga medijev na izvolitev predsednika ZDA, smo naslovili z medijskimi strokovnjaki: Dejanom Verčičem, vodjo Centra za marketing in odnose z javnostmi na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani; Urošom Urbasom, odgovornim urednikom Siol.net ter Natašo Briški, so-ustanoviteljico medijske mreže Metina lista in nekdanjo dopisnico iz ZDA.


»Največje presenečenje teh volitev je po mojem mnenju medijsko 'oglaševanje' kandidatov. Clintonova je potrošila veliko denarja, medtem ko je Trump izbral drugačen pristop. In ponovno se je pokazalo, da je vsaka (tudi slaba) reklama dobra reklama,« je pojasnil Dejan Verčič.


Nataša Briški je dodala, da politika v ZDA ni priljubljena ter v centru pozornosti kot v Sloveniji. »Od kje je Trump dobil vse te glasove ne vemo, saj še nimamo metod, ki bi razkrili odgovore. Vemo pa, da je Trump zares dober v komunikaciji z mediji. Državljani ga poznajo z resničnostnih šovov, govori jezik, ki ga vsakdo razume. Hillary se je na drugi strani odzivala zelo premišljeno in bila poražena.«


Na vprašanje, kje bomo najbolje spoznali pravega Donalda Trumpa, Briškijeva in Verčič menita da v odnosu z Angelo Merkel in Vladimirjem Putinom. Urbas pa dodaja, da bomo pravega Trumpa spoznali v izvajanju 'Obamacare'. »Obama je vodil državo sprememb. Na vrsti so republikanci, ki imajo sedaj večino v obeh domih ameriškega kongresa ter nimajo več izgovorov za napake.«


Mag. Ajša Vodnik, izvršna direktorica AmCham Slovenija, je na koncu poudarila: »Volitve pripadajo ljudem in sami se odločijo, koga bodo volili, s svojo odločitvijo pa bodo živeli naslednjih nekaj let. Počakajmo in videli bomo kaj sledi. Slovenija ima prvič (in verjetno tudi zadnjič) prvo damo in to je za nas edinstvena priložnost, kar moramo znati izkoristiti. Spremembe torej prihajajo. Kakšne? Verjamem, da pozitivne.«


Galerija slik je dostopna TUKAJ.


Video posnetek si oglejte TUKAJ.