5. investicijska in razvojna konferenca Slovenia Business BridgeTM je združila gospodarstvenike, investitorje, predstavnike vlade in diplomate iz vsega sveta. Prvi dan konference je zaznamovala rdeča nit konference, kako na poti poslovnega uspeha vključevati inovativnost, sodelovanje in zaupanje. Na konferenci, ki se je je udeležilo več kot 500 ljudi iz 20 držav, so se prisotni strinjali, da Slovenija postaja vse bolj privlačna država za tuje investitorje.
Konferenca Slovenia Business Bridge se je začela z AmCham Poslovnim zajtrkom z naslovom »Družinska podjetja, investicije in zaupanje: večna ljubezen ali zgolj romanca?«, kjer so udeleženci s povezovalcem razprave, Jako Repanškom iz Republisa, razpravljali o največjih izzivih pri širitvah in razvoju družinskih podjetij. Dogodek je otvoril slovenski minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek, ki je izpostavil, da je »v Sloveniji kar 83 % slovenskih podjetij, posebej malih in srednjih podjetij, ki so v svoji biti družinska podjetja«. S tem v mislih, je dodal minister Počivalšek, bo »država še naprej imela posluh za družinska podjetja v Sloveniji«. Poudaril je, da se v družinskih podjetjih iz generacije v generacijo prenaša nezanemarljivo in dragoceno podjetniško znanje.
Chris Weiler, predsednik in generalni direktor Weiler Cooperation, je poudaril, da je »zgodba njihovega družinskega podjetja res zgodba o ameriških sanjah, saj je njihov dedek v ZDA migriral iz Nemčije in praktično iz svoje kleti ustvaril danes uspešno multinacionalko«. Poudaril je, da se kot tretja generacija v Weiler Cooperation močno zaveda, da »več kot 95% družinskih podjetij zaide v krizo prav v času, ko jih upravlja tretja generacija, zato trenutno v podjetju ogromno vlagajo v inovativne poslovne modele«. Prav »multigeneracijski poslovni model, ki temelji na kreativnosti,« je zanj ključ do uspeha, kjer je posebej poudaril pomen posluha ter posledičnega prilagajanja vsakega podjetja »trgu ter kupcem«. Dodal je, da »vrednote družinskih podjetij resda izhajajo iz samih ustanovnih družin, a da globalizacija ter nove generacije v podjetju terjajo vedno nov premislek o ključnih vrednotah samega podjetja«. Zaključil je z mislijo, da zanj »ostati zvest temeljnih vrednotam družinskega podjetja ne pomeni, da generalni direktor nikoli ne bo nekdo, ki ni družinski član«. »Vsak dan si moram z delom prislužiti svoj položaj«, je opozoril Weiler, ki je priznal, da ima njihovo podjetje tudi »družinsko ustavo«, ki opredeljuje, kako naj se njihovo podjetje obnaša na trgu in sicer.
Miha Žerko, predsednik uprave SRC je izpostavil, da se strinja z ugotovitvijo, da mora vsak najprej okusiti poslovno pot izven družinskega podjetja. »Če sam ne bi nekaj let deloval zunaj družinskega podjetja, ki ga sedaj vodim, ne bi mogel v tem trenutku tako uspešno delovati znotraj družinskega podjetja«, je izpostavil. Priznal je, da je sam že razmišljal o prodaji družinskega podjetja, a da te odločitve ni sprejel, saj morebitna prodaja pri družinskih podjetjih ni »zgolj racionalna odločitev«. V razpravi je sodeloval tudi član nadzornega odbora KGAL, Gregory Ingram, ki je opozoril, da »mora vsako podjetje, ne samo družinsko podjetje, na poslovni razvoj gledati dolgoročno«. Tomislav Perović iz sklada Rotschild Global Advisory se je s sogovorniki strinjal, da lahko družinska podjetja uspešno vodijo tudi zunanji strokovnjaki, pri čemer je opozoril, da lahko zunanji strokovnjaki izredno pripomorejo predvsem pri morebitni generacijski vrzeli v družinskih podjetjih. Prav generacijska vrzel v družinskih podjetjih je ključni izziv za vsako tovrstno podjetje, so si bili edini sogovorniki in opozorili, da je stalna in iskrena komunikacija ključ do uspešnega poslovanja družinskih podjetij.
»Kako razmišljajo investitorji?«
Panel »Kako razmišljajo investitorji?« je otvoril minister za finance Republike Slovenije, dr. Andrej Bertoncelj, ki je poudaril, da si Slovenija prizadeva za stabilno in predvidljivo poslovno okolje, saj je to ključno za majhna izvozno usmerjena gospodarstva kot je Slovenija. Povedal je, da slovenski proračun od leta 2017 beleži presežek in da je Slovenija od leta 2015 najhitreje v EU zmanjševala dolg države. Tega napredka niso spregledale vodilne svetovne bonitetne agencije. Vlada si bo po Bertoncljevih besedah še naprej prizadevala za pozitivno makroekonomsko sliko države. Tako med drugim načrtuje proračunski presežek v višini enega odstotka BDP v naslednjih treh letih, zmanjšanje dolga na 60 odstotkov BDP ter strukturno uravnoteženje javnih financ.
Nadalje so sogovorniki, s katerimi se je pogovarjala Nevenka Črešnar Pergar iz NP Consulting in sopredsedujoča AmCham Komisiji za spodbujanje investicij, razpravljali o trendih in smernicah vlagateljev. Gregory Ingram iz nemškega sklada KGAL je med razpravo poudaril, da je »zadovoljen z investicijsko-poslovnim okoljem v Sloveniji«. Dodal je, da jih zanimajo nove naložbe v Slovenijo, a da so pri svojih nadaljnjih tovrstnih korakih konservativni in da jih zanimajo le dolgoročni načrti v Sloveniji. Andrea Moneta iz sklada Apollo, ki je lastnica NKBM in Abanke, je izpostavil, da je »Slovenija odprta za investicije in da se v Sloveniji kot investitor počutijo dobrodošli«. Opozoril je, da jih pri investicijah ovira davčno okolje, predvsem ko iščejo kadre, ki bi vodili in soustvarjali naložbe v Sloveniji. Michal Kedzia iz poljskega sklada Enterpreise Investors, ki je lastnik Intersporta, je povedal, da je »zelo zadovoljen z investicijo, ki se je podvojila«. Zato že pogledujejo za drugimi prevzemnimi tarčami v Sloveniji, je poudaril, a obenem opozoril na pomanjkanje kakovostne delovne sile v regiji.
Ajda Cuderman, direktorica SPIRIT Slovenija je povedala, da se je vrednost neposrednih tujih investicij v zadnjih letih skoraj podvojila, lani je znašala 15,1 milijarde evrov. Napovedala je tudi novo večjo tujo investicijo na slovenskih tleh. Izpostavila je, da se Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo trudi s spodbujanjem tujih investicij in kot primer dobre prakse navedla Yaskawo. Matej Pirc, glavni izvršni direktor DUTB-ja, ter Matjaž Ulčar, izvršni partner v Odvetniški pisarni Ulčar & partnerji, sta razmišljala o pomenu privlačnega poslovnega okolja za investitorje. Matjaž Ulčar je opozoril na razliko med prodajo državnih podjetij in podjetij v zasebni lasti, kjer so lahko slednja veliko bolj prilagodljiva tako pri sami časovnici kot pri sami ceni. »Pri državnih podjetjih je ultimativni kriterij največkrat predvsem cena«, je povedal Ulčar. Matej Pirc je prisotnim zaupal, da tuje investitorje trenutno v Sloveniji najbolj zanima nepremičninski trg, pa tudi podjetja kot so Alpina, Cinkarna Celje in Instrabenz. Ob tem je poudaril, da »ima Slovenija veliko dobrih zgodb, le nekaj slabih; kot zadnja, ki se dogaja v zadnjih dneh«. Dodal je, da je za vsako podjetje ključno, da »ima odgovornega lastnika, ki ve, zakaj je kupil podjetje«.
Kosilo s Predsednikom vlade Republike Slovenije Marjanom Šarcem
Udeleženci konference so se nato udeležili delovnega kosila s Predsednikom vlade Republike Slovenije Marjanom Šarcem. Ta je je čestital AmCham Slovenija za 20 let delovanja in jo označil kot eno najbolj aktivnih poslovnih skupnosti, kot ekosistem ljudi, ki razmišljajo naprej, in kot zaupanja vrednega partnerja. »AmCham Slovenija je vizonarska, optimistična in pozitivna organizacija, ki v Sloveniji dobro dela že 20 let. V vseh teh letih smo videli, da uspeh ni samo v veličini, ampak v konsistentnosti. S konsistentnostjo pride tudi uspeh,« je povedal Šarec in AmChamu čestital in zaželel uspeh v vseh bodočih prizadevanjih. »AmCham Slovenija pomembno doprinese tudi k izboljšanju sodelovanja med Slovenija in ZDA, saj ustvarja pomembne investicijske priložnosti. Vse številke v zadnjih letih dokazujejo, da sta državi vedno bolj povezani in da vedno bolje sodelujeta,« je povedal.
V pogovoru z generalno direktorico AmCham Slovenija Ajšo Vodnik je povedal, da je v svojem dosedanjem mandatu najbolj ponosen na politično stabilnost v Sloveniji v precej nestabilnih časih, na vse več tujih investicij, ki prihajajo v Slovenijo, in na uspešno zmanjšanje javnega dolga, kar si želi, da bo njegova vlada nadaljevala tudi v naslednjih letih in v ohlajanju gospodarstva. Glede investicij v Sloveniji je dejal, da nas zanimajo vse investicije, da njegova vlada ne dela razlik med domačimi in tujimi investicijami, saj »denar nima nacionalnosti«. Na vprašanje, kaj bi morali v Sloveniji popraviti, pa je odgovoril, da davčno politiko, in da bodo ravno v četrtek na vladi razpravljali o popravkih davčne zakonodaje. »V Sloveniji je problem ta, da so vse procedure predolge, kar investitorje odbija, zato si želim, da bi zmanjšali te birokratske ovire,« je povedal. Glede privatizacije je Šarec povedal, da moramo uporabljati zdravo pamet. »Adria je bila privatizirana, pa smo vedeli, da to ni bila najboljša rešitev. Vse je v ljudeh – če nimaš pravih ljudi na pravih mestih, ni nobenega zagotovila, da bodo zadeve boljše. S privatizacijo nadaljujemo, a ne bomo nikamor hiteli, saj imamo nekaj slabih primerov,« je še povedal. Na vprašanje, kaj lahko Slovenija doprinese k trajnostnemu razvoju, je odgovoril, da se moramo potruditi, da bomo trajnostno usmerjeni, a da bomo to tudi res živeli in se bodo pokazali rezultati. »Pred nami je izziv, da postanemo nizkoogljična družba, naši cilji pa so visoki,« je povedal premier in dodal, da bodo svoje morale narediti tudi velike države, ne le manjše.
Predsednik AmCham Slovenija Sašo Berger je izrazil zadovoljstvo, da smo uspeli doseči, da »FDI zdaj pomeni tuje in domače investicije«. V Sloveniji potrebujemo okolje z jasno vizijo, etiko in kjer lahko ustvarjamo nove priložnosti. »To bo privabilo investitorje, saj je ugodno investicijsko okolje ugodno za posel, dviga konkurenčnost in blaginjo za vse«, je zaključil.
Posnetek AmCham Poslovnega zajtrka »Družinska podjetja, investicije in zaupanje: večna ljubezen ali zgolj romanca?« si lahko ogledate TUKAJ.
Posnetek dogodka »Kako razmišljajo investitorji?« si lahko ogledate TUKAJ.
Fotografije z dogodka si lahko ogledate TUKAJ.