Slovenija je zanesljiv partner, ki zna igrati »globalno igro«, a mora ambicije graditi na pametni regulaciji, predvidljivosti, regionalnih priložnostih in dolgoročni strateški usmerjenosti.
Na odru 8. investicijske in razvojne konference Slovenia Business Bridge™, ki je potekala 13. in 14. novembra v Ljubljani pod naslovom “Ambitious Slovenia: The Growth of Regional and Global, se je več kot 40 govorcev, osredotočilo na strateško krepitev ekosistema, ki omogoča lokalnim podjetjem preboj na regionalne in globalne trge ter privabljanje tujih neposrednih naložb.
V sklopu posameznih panelov smo poudarili pomen ambicioznih strategij in transatlantskega partnerstva, naprednih tehnologij in pametne regulacije, inovacij ter privabljanja talentov. Naslovili smo teme, kot so investiranje v prihodnost »life sciences« v sodelovanju s Slovenia Biotech Hills, izzivi preboja na izjemno zahtevne ameriške trge v sodelovanju s platformo USA Navigator ter ključne strategije, ki zveznim državam ZDA prinašajo konkurenčno prednost. Razprava je pokazala, da ima Slovenija kljub talentu in potencialu še rezerve pri vzpostavljanju jasnega strateškega okvira (brez pravnih in davčnih presenečenj), pogumnejši kapitalski politiki in odpravljanju psiholoških ovir za preboj podjetnikov na globalno sceno.
Na dogodku se je zvrstilo več kot 40 govorcev, strokovnjaki iz industrije, vključno s predstavniki globalnih velikanov (Novartis, IBM, Microsoft, Pfizer), so razpravljali o tem, kako Slovenija s svojim izjemnim potencialom in usposobljeno delovno silo lahko postane regionalni prvak, več kot 400 udeležencev pa je imelo priložnost izmenjati najboljše prakse za krepitev lokalnih, regionalnih in globalnih gospodarstev.
Prvi dan je prinesel novo dinamiko: v sodelovanju z Labena Ventures smo prvič predstavili Slovenia Business Bridge Challenge – izjemno priložnost za prebojne inovatorje, da svoje rešitve predstavijo pred ekskluzivnim krogom mednarodnih investitorjev in poslovnih voditeljev. Na poslovni večerji smo razglasili startup, ki je najbolj prepričal investitorje: iPASy Technologies, ki rešuje izzive raka na prostati.
Drugi dan je bil v celoti posvečen transatlantskemu sodelovanju, vpogledu na ameriške trge ter pomenu partnerstva med ZDA in Evropo, ki je ključnega pomena za rast, stabilnost in inovacije. Ob zaključku dvodnevnega dogajanja so ključna sporočila konference postala enotna: slovenska in širša regija Srednje in Vzhodne Evrope (CEE) ima izjemen potencial, ki ga moramo pogumno spodbujati, saj je močnejša, kot si pogosto priznamo. S tem v mislih je bil poudarek na tem, da morajo ambicija in srce soditi skupaj, da mladi voditelji z vrednotami že danes pišejo zgodbe prihodnosti, in da tuje neposredne investicije prinašajo veliko več kot le kapital – prinašajo inovacije, globalni doseg in nove perspektive. Konferenca je s tem močno potrdila zavezo, da lahko ekipa, ki deluje s srcem, doseže prav vse.
Panel: “Scaling the Region – Capital & Strategy for Growth”
8. Slovenija Business Bridge™, ki ga AmCham Slovenija že osmič zapored organizira v sodelovanju s Spirit Slovenija in Ministrstvom za gospodarstvo, turizem in šport, se je začela z uradnim otvoritvenim dogodkom “Scaling the Region – Capital & Strategy for Growth”, ki je na oder postavil številne govorce, ki so s konkretnimi ambicijami odprli razpravo o tem, kako lahko Slovenija in širša regija stopita na pot resničnih regionalnih šampionov.
Ajša Vodnik, CEO, AmCham Slovenija, je v uvodu izpostavila, da je ambicioznost del slovenske identitete, tako v športu kot v poslu. Matjaž Han, minister za gospodarstvo, je poudaril, da Slovenija ni majhna, ampak pametna država, utemeljena na znanju, inovacijah in ljudeh, ki znajo sodelovati. Kot ključni valuti današnjega časa je izpostavil zaupanje in stabilnost. Slovenija je, kot je dejal, zanesljiv partner, ki zna igrati »globalno igro«, a mora ambicije graditi na trdnih temeljih in dolgoročni strateški usmerjenosti: “Slovenija je partner ki mu lahko zaupate – smo zanesljivi, odgovorni in vedno usmerjeni v rešitve. Hvala AmCham ekipi , ker gradite mostove med ljudmi , mostove na katerih imamo priložnost zgraditi boljši svet.” Beno Ceglar, predsednik AmCham Slovenija, je ambicioznost opredelil kot pogum, vizijo in pripravljenost premakniti status quo. Povedal je, da je slovensko gospodarstvo pripravljeno, povezano in odločeno za rast.
Investitorji, poslovni voditelji in oblikovalci politik so spregovorili o tem, zakaj se kljub talentu in inovacijam v Slovenijo še vedno steka premalo strateškega kapitala. dr. Simon Savšek (EIB) je opozoril, da imajo slovenska podjetja še veliko potenciala, saj dokazano inovirajo nad evropskim povprečjem, a državi manjka konkretna koherentna strategija kapitala ter da je dostop do zunanjega kapitala za rast še vedno omejen. Poudaril je potrebo po razvoju venture capital in private equity ekosistema ter priložnosti v tehnološkem prenosu in nasledstvih uspešnih podjetij. Rafael Szczepaniak (UniCredit) je pozval, naj se slovensko vodstvo zgleduje po agresivnejših ukrepih Litve (npr. posebne ekonomske cone z izjemnimi davčnimi olajšavami). Dr. Albert Birkner (CERHA HEMPEL) je poudaril pomen pravne predvidljivosti, stabilnosti in učinkovitosti, saj morajo investitorji imeti zaupanje, da se pravni režim v času njihove investicije ne bo bistveno spreminjal.
Prof. Stjepan Orešković (Bosqar Invest, IEDC) je Slovenijo opisal kot “naravno izbiro” za investicije: stabilen trg, industrija, ki jo dobro poznajo, in ljudi, s katerimi je po njegovih besedah – “možno delati hitro in enostavno”. Kritično je opozoril, da je eden največjih psiholoških problemov v Evropi samopodoba.
Jure Mikuž (South Central Ventures) je potrdil da se je slovenski ekosistem v zadnjih 15–20 letih močno razvil. Inovatorji so danes bolje pripravljeni na komercializacijo svojih idej, tudi zahvaljujoč vladnim programom in uspešnim izhodom podjetnikov, ki zdaj vračajo v skupnost.
Panel: “Smart Technologies Driving the New Economy”
Umetna inteligenca, napredna proizvodnja in rešitve, ki temeljijo na podatkih, na novo rišejo meje globalne konkurenčnosti. Ob tem je Mark Boris Andrijanič (EIT) opozoril, da je treba kljub lepi strategiji občasno pogledati rezultate. EU je osredotočena na kompleksno regulacijo, vendar zaostaja za ZDA in Kitajsko v tehnološki konkurenčnosti, kar je potrdilo tudi Draghi poročilo, a priložnost še ni izgubljena. Slovenija ima po njegovih besedah »vse pogoje, da ostane ena najbolj spektakularnih majhnih ekonomij na svetu«, če bo bolj agilna, poslovno usmerjena in bo pametno regulirala – ne prekomerno. Pravi preobrazbeni potencial UI vidi v njeni aplikaciji v tradicionalno močne industrije, kot sta proizvodnja in farmacija, kar bo povečalo produktivnost.
Julien Coustaury (Fil Rouge Capital) je kot glavno prednost Slovenije izpostavil kakovost ljudi: močan izobraževalni sistem, odlične razvijalce in izjemno delovno etiko. Hkrati je opozoril, da na ravni države še vedno zaostajamo pri digitalni pismenosti v šolah. Yilmaz Karakaş (CEECAT Capital) je razkril zaskrbljujoč podatek: vsak peti startup, ki zbere več kot milijon evrov, se preseli v Zahodno Evropo ali ZDA. Glavni razlog je odsotnost rastnega kapitala.
Panel: “Investing in the Future of Life Sciences in Collaboration with Slovenia Biotech Hills”
Slovenija ima talent, tradicijo in raziskovalno odličnost, da postane Biotech Hub Srednje Evrope. Kljub investicijam v vrednosti več kot 2,5 milijarde evrov , se soočamo s strukturnimi izzivi. Boštjan Čeh (Labena, Slovenia Biotech Hills) je izpostavil, da bo za globalno konkurenčnost nujno pritegniti visoko usposobljene talente iz tujine ter da moramo v Sloveniji veliko bolje graditi most med laboratorijem in trgovanjem znanja. Kot eno največjih ovir je izpostavil nekonkurenčno obdavčitev dela. Minister Papič se je strinjal, da država enostavno »nima dovolj ljudi« za področje inženirskih in naravoslovnih poklicev. Izpostavil je nujnost večjega vstopa tujih študentov in diplomantov
Panel: “Building Transatlantic Partnership and Value”
Drugi dan se je začel z jasnim sporočilom: partnerstvo med ZDA in Evropo je ključnega pomena za rast, stabilnost in inovacije. Brian Greaney (Veleposlaništvo ZDA) je potrdil, da ZDA cenijo slovensko visoko izobrazbeno raven, tekoče znanje angleščine in močno raziskovalno kulturo. Katarina Kresal (Senica & Partners Law Firm) je izpostavila: “Iz zgodovine se lahko naučimo, da mora vsaka družba, ki se želi izogniti propadu, ostati odprta in si prizadevati za sodelovanje pri zadrževanju talentov.”
Tamara Zajec Balažič (SPIRIT Slovenia) je povedala, da Slovenijo zato v tujini vedno predstavljajo kot del varnega evropskega okvira, z ugodno geostrateško lego , tudi zaradi Luke Koper, ki predstavlja najhitrejšo potjo iz Azije ter zelo usposobljeno delovno silo.
Panel: “American Business in Slovenia: Driving Growth, Creating Impact”
Pogovor med vodilnimi predstavniki ameriških podjetij, ki imajo v Sloveniji pomemben poslovni in družbeni vpliv je razkril, zakaj je Slovenija vse bolj privlačna destinacija za ameriške investicije, kako se slovenska podjetja lahko vključijo v ameriške ekosisteme ter katere priložnosti oblikujejo prihodnost transatlantskega poslovnega okolja. Jim Bureau (Loftware) je pri tem poudaril, da Američani ne cenijo samo talentov, ampak tudi slovensko geografsko lego znotraj EU in kulturno agilnost. Slovenski strokovnjaki so edinstveni, saj znajo krmariti med slovensko, avstrijsko, nemško in italijansko kulturo, kar je ključno za globalno poslovanje.
Panel: “Cracking the US Market: Your Key to Global Growth”
Glavni poudarek razprave panela: “Cracking the US Market: Your Key to Global Growth” je bil, da podjetja ne smejo obravnavati ZDA kot enoten trg, temveč kot celino in miselnost. Leon Korošec (Elan) je poudaril, da v ZDA velikost podjetja ne igra vloge — pomembna je relevantnost. Ameriški trg spoštuje proizvajalce, ki imajo jasen value proposition, močno zgodbo in dediščino. »Če dokažeš, da veš, o čem govoriš, te bodo poslušali,« je povedal. Prav tako je izpostavil, da je uspeh odvisen od pragmatičnega pristopa, sodelovanja z lokalnimi ekipami in od poguma, da se slovenske zgodbe povežejo z ameriškim načinom razmišljanja. Jure Andročec (Litostroj Power) je izpostavil, da evropska podjetja v ZDA pogosto presenečajo s kakovostjo in inženirskimi standardi. Američani to cenijo. Andročec je dejal, da je Slovenija “težka” zaradi visoke birokracije, ki pa nas sili v natančnost: »V Evropi smo trdoživi – vemo, kako se stvari lotiti, in v ZDA to cenijo.« Povedal je še, da je trg, ko prepozna dodano vrednost, pripravljen to kupiti.
Panel: “USA Navigator – Find Your Business Match”
Zaključni panel konference Slovenia Business Bridge™: “USA Navigator – Find Your Business Match” je bil posvečen interaktivnemu spoznavanju in iskanju pravih zveznih držav, sektorjev in partnerjev za širitev slovenskih podjetij v ZDA.
Predstavniki držav so Sloveniji ponudili štiri glavne modele: Virginia je idealna za visoko regulirane panoge (farmacija, vesolje, podatkovni centri) zaradi bližine Washingtona DC in logistične povezljivosti vzhodne obale; South Carolina je središče avtomobilske in vesoljske proizvodnje in najhitreje rastoča regija ZDA; Pennsylvania s poudarkom na dolgi industrijski tradiciji in vrhunski znanosti (AI, bioznanost) ponuja močno izobraženo delovno silo; Nevada pa se aktivno preobraža v startup in high-tech vozlišče (poleg igralništva), kjer je močna povezanost skupnosti ključna za vstop. Vsi predstavniki so se strinjali, da slovenska podjetja na ameriškem trgu hitro postanejo “ameriška” in so obravnavana kot lokalne družbe, pri čemer sta izjemno cenjena evropska kakovost in inženirski standard.