sl Slovenščina

Na 7. investicijsko razvojni konferenci Slovenia Business Bridge™, ki je potekala 21. in 22. septembra, z naslovom “Believe in Business – Križišče priložnosti”, smo se osredotočili na globalne gospodarske izzive in vlogo gospodarstva pri ustvarjanju trajnostnih, medsebojno povezanih skupnosti. V sklopu posameznih panelov smo poudarili pomen družinskih podjetij in naslovili teme, kot so povezljivost, prizadevanje za zeleno prihodnost ter moč tehnologije in umetne inteligence. Na dogodku se je zvrstilo več kot 40 govorcev, strokovnjaki iz industrije so razpravljali o vplivu velikih korporacij na gospodarsko rast, več kot 350 udeležencev pa je imelo priložnost izmenjati najboljše prakse za krepitev lokalnih, regionalnih in globalnih gospodarstev.

Slovenia Business Bridge™ je investicijsko razvojna poslovna konferenca, namenjena predstavitvi slovenskega investicijskega okolja in poslovnih priložnosti v Sloveniji tujim investitorjem, pa tudi izpostavljanju konkretnih priložnosti za slovenska podjetja v ZDA ter na drugih tujih trgih. Konferenca poteka vsaki dve leti in povezuje poslovni svet, investitorje, predstavnike držav in diplomatski zbor.

 

Odpiranje poslovnih in partnerskih priložnosti

Dvodnevna 7. investicijsko razvojna konferenca Slovenia Business Bridge, ki jo AmCham Slovenija že sedmo leto zapored organizira v sodelovanju s Spirit Slovenija in Ministrstvom za gospodarstvo, turizem in šport, se je v skladu s poslovnim duhom konference pričela s preddogodkom: “USA Connect: Odpiranje poslovnih in partnerskih priložnosti”, ki je povezal podjetja iz različnih panog in jim ponudil priložnost za povezovanje z izkušenimi razvijalci podjetij in predstavniki gospodarskih zbornic.

 

Slovenija sramežljivo govori o sebi in o tem, kaj prinaša v svet.

Uradni otvoritveni dogodek investicijsko razvojne konference Slovenia Business Bridge™ je na oder postavil izjemne govorce, ki so z udeleženci delili svoje razumevanje vloge in vpliva velikih podjetij in mednarodnih investicij na splošno blaginjo v državi. Na prvem panelu z naslovom “Čez meje in omejitve: zakaj so velika podjetja pomembna za nacionalno blaginjo?” so sodelovali: Péter Bese, International Retail Directorate, OTP Group; Bartosz Ciołkowski, Divisional President, South Eastern Europe, Mastercard; Božo Černila, generalni direktor, Trimo; John Denhof, predsednik uprave, Nova KBM; Matevž Frangež, državni sekretar, pristojen za internacionalizacijo, podjetništvo, razvojna sredstva in turizem; Mohamed Hammam, Country Manager, Adriatic Region, Pfizer in Robert Ljoljo, MSc, President of the Board of Management, Lek. Vsi sodelujoči tega panela so se strinjali, da je Slovenija privlačna država za življenje, da ima veliko talentov, a vendarle mora še dokazati, da lokacija prinaša koristi ljudem, ki so pripravljeni priti ter izboljšati fleksibilnost in predvidljivost poslovnega in davčnega okolja.

Mag. Ajša Vodnik, generalna direktorica AmCham Slovenija in podpredsednica AmChams in Europe, ki je moderirala dogodek, je naslovila vprašanja predvidljivosti, kaj lahko naredijo odločevalci, kako lahko bolje sodelujemo in kako smo lahko ponosni na svojo državo.

Matevž Frangež je izpostavil, da si moramo zamisliti, kaj bi radi postali, ter da moramo v skladu s tem prilagoditi vse glavne dejavnike in zmanjšati negativne vplive našega sistema: “Davčni sistem ni glavna atrakcija, na kateri bi radi gradili, ampak moramo pa biti privlačni in konkurenčni za globalne talente in razumeti moramo dejstvo, da to danes nismo. Trdno verjamemo v močne družbene pogodbe, ki jih potrebujemo za prihodnost, potrebujemo trdno podlago, trden dogovor, ki nam prinaša te spremembe … Veliko vlagamo v partnerstvo med zbornicami.”  V nadaljevanju je poudaril še: “V teh težkih časih in glede na to, da je Slovenija majhno gospodarstvo, mora postati bolj fleksibilno. Na spremembe moramo gledati kot na navdih.”

Tudi Robert Ljoljo se je strinjal, da je potrebna vzpostavitev družbenega dogovora, in povedal: “Zavedati se moramo, da imamo visok odstotek delovno aktivnega prebivalstva … Druga podjetja lahko podpirajo velika podjetja. Druga podjetja lahko postanejo prvaki prek velikih podjetij. Velika podjetja zaradi narave globalnega poslovanja res posvečajo pozornost na primer ESG standardom – tukaj smo vodilni in tako postavljamo standarde.” Bartosz Ciołkowski je izpostavil: “Velika podjetja prinašajo inovacije … To je pomembna vrednost globalnega poslovanja – lahko sproži nekaj velikega.” Peter Bese pa je opozoril, da je za podjetja zelo pomembno, da imajo dober bančni sektor. Mohamed Hammam je poudaril, da je Slovenija država talentov in priložnosti: “Po selitvi v Slovenijo sem bil presenečen nad nivojem gostoljubnosti in znanjem angleščine v primerjavi z drugimi državami v Evropi! To odpira priložnosti številnim Slovencem. Slovenija sramežljivo govori o sebi in o tem, kaj prinaša v svet. V tej državi je veliko talentov.”

Božo Černila je dejal, da moramo R&D centre pripeljati v Slovenijo in to podprl z argumentom, da smo vedno imeli vrhunske izdelke in da to ne izginja. Kar ni bilo uspešno, so bili poslovni modeli. Matevž Frangež je tukaj izpostavil podobno:  “V Sloveniji smo prestrogi do sebe, ko odločamo, kaj je uspeh in kaj neuspeh …  moramo inovirati za svet!.” John Denhof pa je izpostavil, da Slovenija veliko stvari počne prav: “Kakovost, narava je neverjetna, a Slovenija pogreša stabilnost … Še en del formule, ki jo moramo razumeti, je stabilnost.”

 

“Life is Like a Box of … Opportunities”

Prvi dan 7. investicijsko razvojne konference Slovenia Business Bridge™ se je zaključil z večerjo poslovnimi liderji in investitorji, ki je bila namenjena osvetljevanju investicijskih priložnosti, inovacij in razvoja. Večerja je bila spodbuda za ustvarjanje dialoga med vizionarskimi umi in inovativnimi podjetniki, ki imajo edinstveno sposobnost, da izzivajo status quo in industrije ter spodbujajo družbo k napredku. Svoj pogled na možnosti in priložnosti v Sloveniji in regiji so z nami delili: Blaž Brodnjak, generalni direktor in predsednik uprave NLB ter predsednik AmCham Slovenija; dr. Maša Jazbec, umetnica, kustosinja, raziskovalka; Luka Trikić, Co-Founder & Product Manager, Connect The Dots; Žiga Vavpotič, soustanovitelj in direktor, Bora Partners in Borut Čeh, solastnik in izvršni direktor, Labena.

 

Moramo združiti svoje moči, da bomo boljši – bodisi v družini ali skupnosti!

Bogat program se je nadaljeval v petek, 22. septembra 2023. Drugi dan 7. investicijsko razvojne konference Slovenia Business Bridge so zaznamovali trije paneli, ki so se posvetili tematikam, povezanim s prednostmi in priložnostmi Slovenije na področju trajnosti, družinskega podjetništva in inovativnosti ter digitalizacije in umetne inteligence.  Slovenija je dežela družinskih podjetij, ki s svojo bogato tradicijo, zagnanostjo in podjetniškim duhom spodbujajo inovativnost in razvoj; Slovenija je zeleno srce Evrope in zaradi strateške lege tudi atraktivna destinacija za investitorje; Slovenija v dobi umetne inteligence uspešno raziskuje širši nabor priložnosti za inovacije in izboljšave za različne sektorje – to so bila glavna sporočila drugega dne konference Slovenia Business Bridge.

Na AmCham Poslovnem zajtrku z naslovom “Dediščina in inovativnost: odkrivanje pomena družinskih podjetij v Sloveniji in regiji” so sodelovali:  Ivo Boscarol, ustanovitelj, solastnik in zaslužni predsednik, Pipistrel; Matjaž Han, minister za gospodarstvo, turizem in šport; Dr. Stjepan Orešković, Principal Investor, M+Grupa; Nuša Pavlinjek, izvršna direktorica, Roto Group; mag. Jure Podkrižnik, izvršni direktor, Podkriznik Group; Jure Remškar, glavni finančni in operativni direktor, Smart Com; Klemen Šešok, Industrialist / Real Estate Developer / Sustainability Advocate, Iskra; mag. Ajša Vodnik, izvršna direktorica, AmCham Slovenija in podpredsednica, AmChams in Europe.

Družinska podjetja predstavljajo 83 % vseh slovenskih podjetij, zaposlujejo 70 % aktivnega prebivalstva in prispevajo 67 % dodane vrednosti, je osvetlil Matjaž Han, ki je uvodoma nagovoril udeležence in poudaril pomen solidarnosti in družinskih podjetij, ki so nosilec tradicije in inovacij: “Danes se pomen vaših nenehnih prizadevanj kaže v povsem drugačni luči. Kot država smo doživeli naravno nesrečo, ki nas je spomnila na pomen solidarnosti. Na srečo kljub težavam, s katerimi se naša podjetja soočajo, večji del podjetij deluje nemoteno. Z velikim paketom ukrepov želimo pomagati prizadetim podjetjem … Dejstvo je, da je voda spremenila tok številnih življenj. Najbolj na udaru pa so prav družinska podjetja.” Dr. Stjepan Orešković je na začetku izpostavil: “Brez znanosti ni perspektivnega posla. Brez posla ni resne znanosti.” V nadaljevanju je poudaril tudi pomen skupnosti in tako postavil temelj za razpravo o moči odnosov in izjemnih ljudeh, ki jih Slovenija ima.  Uspešni podjetnik Ivo Boscarol je na temo o moči skupnosti dodal: “Nič, predvsem velikih zgodb, ni mogoče narediti brez pomoči delavcev, brez prispevkov občine itd. Lepo je, ko skupnosti vračaš.”

Dotaknili smo se tudi prenosa družinskih podjetij na naslednjo generacijo: “Po prenosu na tretjo generacijo preživi le vsako sedmo podjetje. To je ključna točka, kjer mora država prevzeti vlogo partnerja in zagotoviti podporo, ki je potrebna za uspešen prenos lastništva. Zavedamo se namreč, da uspešen prenos lastništev podjetja ohranja delovna mesta,” je dejal Matjaž Han. Na tem področju ministrstvo izvaja različne ukrepe. Jure Podkrižnik pa je na to temo povedal: “Verjamem, da ima vsako podjetje svojo zapuščino ….. Vidim veliko podjetij, kjer prihaja druga ali tretja generacija, ki prej ni bila vpletena v posel, in zato nima takšnega spoštovanja s strani zaposlenih.”

Jure Podkrižnik je bil od malega podjetniški in imel gorečo željo po poslu. Zaupal nam je svojo izkušnjo, da je od malih nog z očetom obiskoval sestanke in dajal poslovne nasvete ter povedal: “Videli so me, da delam najrazličnejše stvari, od čiščenja stavbe do ustvarjanja inovacij. Imel sem njihovo zaupanje, spoštovali so me in me videli kot vodjo. Dodal je še: “Vedno poskušamo pokazati, kako strastni smo, kajti posel je zaupanje!”

Jure Remškar je udeležencem konference poudaril, da družinska podjetja prinašajo vrednost družbi na številne načine in izpostavil, da je pomembno, da tako v družbi kot v poslovnem okolju stopimo skupaj za skupno dobro: “Moramo združiti svoje moči, da bomo boljši – bodisi v družini ali skupnosti”.

 

Slovenija ni majhna država, je ravno prav velika država za posel!

Na panelu “Zeleno srce Evrope: središče za visoko tehnologijo in inovacije” so sodelujoči naslovili , da je Slovenija zeleno srce Evrope, saj je s svojo strateško lego na evropskem križišču priložnosti in omogoča dostop do trgov v zahodni in vzhodni Evropi. Sodelujoči so prav tako opozorili na dejstvo in izzive nestabilnega poslovnega okolja, ki zavira potencial edinstvene države, kot je Slovenija, in pripravljenost investitorjev.

Z nami so bili: Andrzej Bartos, Senior Partner, Innova Capital; Rok Capl, vršilec dolžnosti direktorja, SPIRIT Slovenija; Matjaž Filipič, partner in ustanovitelj, KF Finance in ALFI Funds; Rob Irving, Ph.D, Co-Chair, Global Private, Equity, Dentons; Janez Škrubej, Partner, Invera Equity, Partners; Marko Ketler, LL.M. (LSE), Senior Partner and Attorney at Law, Ketler and Partners, Member of Karanovic; Jure Mikuž, Managing Partner, South Central Ventures; Niklas Pichler, Managing Partner, BlackPeak Capital in Matjaž Ulčar, Managing Partner, Law Firm Ulčar & Partners.

Dr. Rob Irving je tako izpostavil, da je Slovenija čudovita, kar se tiče inovativnosti, kreativnega razmišljanja in izobraženosti kadrov, potrebno pa je optimizirati davčno politiko, saj so za mala in srednje velika podjetja previsoki in se prepogosto spreminjajo, in prav ta nepredvidljivost otežuje investicije. Izpostavil je, da so zanimivi investicijski sektorji tisti, ki se navezujejo na zdravstvo, izobraževanje in programsko opremo. V nadaljevanju je poudaril, da je Slovenija trg, ki mora razmišljati globalno. Andrzej Bartos se je strinjal: “… mednarodne organizacije zagotovijo mednarodno rast”.

Udeležence je nagovoril tudi Rok Capl, ki je med drugim izpostavil partnerstvo SPIRIT Slovenija in AmCham Slovenija, s katerim že vrsto let uspešno gradimo most med Slovenijo in ZDA, o čemer pričajo tudi številni dogodki, projekti in skupne poslovne zgodbe. Vida Dolenc Pogačnik, vodja mednarodnega sodelovanja in direktorica operative pri AmCham Slovenija, je opozorila na to, da ne smemo misliti, da je Slovenija majhna država, ampak ravno prav velika za posel.

 

Bistveno je, da sodelujemo. Tehnologija ni najzahtevnejši del razvoja.

Pomembno temo so odprli govorci zadnjega panela konference z naslovom: “Sinergija med ljudmi in tehnologijo: moč umetne inteligence za prihodnost inovacij in poslovanja”. Prihodnost umetne inteligence je hkrati vznemirljiva in negotova, njene potencialne koristi so neštete, od izboljšanja zdravstva in izobraževanja do večje učinkovitosti in produktivnosti v različnih v panogah, so se strinjali govorci. Kljub temu pa ostaja zaskrbljenost glede vpliva umetne inteligence na zaposlovanje, zasebnost in varnost. V pogovoru so sodelovali: Martin Baeuml, Senior Staff Engineer, Google; Benjamin Jošar, predsednik uprave, Triglav skladi; Joško Mrndže, Country Manager, Adriatics region, Google; dr. Igor Papič, minister za visoko šolstvo, znanost in inovacije; dr. Mitja Pirc, Direktor, Kearney in Jaka Repanšek, ustanovitelj, RepPublis.

Sogovorniki so se strinjali, da mora AI koristiti družbi. Minister Dr. Igor Papič je izpostavil, da moramo izboljšati prenos tehnologije v vsakdanje življenje. Dr. Mitja Pirc je dodal: “Govorimo o tem, kako to vpliva na ljudi, vendar vidimo veliko posledic v podjetjih – kako najti boljše rešitve.” Minister za visoko šolstvo, znanost in inovacije je naslovil še potrebno regulacijo umetne inteligence: “Najprej moramo določiti, kakšno je stališče posamezne države. Glavni razlog za skrb je morebitna zloraba teh tehnologij. Zaradi tega moramo postaviti določena pravila.” Joško Mrndže je na to dejal: “Mi smo tisti, ki imamo nadzor, mi smo za volanom.” Martin Bäuml pa je na primeru predstavil priložnosti umetne inteligence in ponazoril z dejstvom, kako lahko deluje kot učni pripomoček v izobraževalnem sistemu: “Če ima učenec mentorja, se njegova produktivnost dvigne do 30 %. Orodja umetne inteligence so mentorji prihodnosti.”

 

Skupni imenovalec konference so priložnosti, a brez izvedbe ne pomenijo veliko.

Konferenco je zaključila generalna direktorica AmCham Slovenija in podpredsednica AmChams in Europe, mag. Ajša Vodnik, in zaokrožila sporočila investicijsko razvojne konference v eno: “To je bil močan opomnik, da ko se ljudje združijo, da bi delili znanje in spodbujali pozitivne spremembe, se zgodijo neverjetne stvari! … Skupni imenovalec konference so priložnosti, a brez izvedbe ne pomenijo veliko.”