Vesolje, najnovejše tehnologije, umetna inteligenca, pametne rešitve in kibernetska varnost so teme, ki so bile v ospredju tokratne AmCham »Future Fit« poslovno razvojne delegacije, ki je med 7. in 12. januarjem 2019 obiskala Washington D.C. in Las Vegas v ZDA.
AmCham Slovenija je v sodelovanju s SPIRIT Slovenija, Javno agencijo Republike Slovenije za spodbujanje podjetništva, internacionalizacije, tujih investicij in tehnologije, že šesto leto zapored organizirala poslovno razvojno delegacijo v ZDA. Fokus tokratne poti je bil »Future-Fit – pripravljeni na prihodnost«.
16-članska AmCham poslovno razvojna delegacija je obisk začela v Washingtonu D.C., kjer so obiskali U.S. Chamber of Commerce in se z vodilnimi predstavniki za odnose z Evropo pogovarjali o prioritetah zbornice v ZDA in zaskrbljenosti zaradi nedelovanja ameriške vlade. Obiskali so podjetje SpaceX, ki zaposluje več kot 6.000 ljudi, njihova povprečna starost pa je 32 let. Načrtujejo, da bodo leta 2024 na Mars poslali prvega človeka. V tehnološkem centru podjetja Honeywell so govorili o pomenu transformacije velikih podjetij in o vse večjem pomenu perečih tem kot sta zaupanje in kibernetska varnost. Na obisku Arlington Economic Development so imeli udeleženci delegacije priložnost spoznati, na kakšen način je razvojna agencija pridobila drugi ameriški sedež podjetja Amazon. Kot zadnje podjetje so obiskali Lockheed Martin Space center, ki je s svojimi izdelki ali tehnologijami sodelovalo pri prav vsakem poletu v vesolje do sedaj. Na slovenskem veleposlaništvu v Washingtonu je Nj. Eksc. Stanislav Vidovič, veleposlanik Republike Slovenije v Washingtonu, gostil delegacijo in več posameznikov, ki so tako ali drugače povezani s Slovenijo.
Pot so udeleženci AmCham poslovno razvojne delegacije nadaljevali v Las Vegasu, kjer so obiskali največji elektronski sejem na svetu, Consumer Electronics Show. Ta je bil v zadnjih 50 letih prizorišče premiernih predstavitev največjih inovacij in tehnoloških presežkov na svetu in je osrednji dogodek, ki privabi številne svetovne poslovne liderje in inovatorje. Na sejmu se je predstavilo blizu 4.000 razstavljavcev, obiskalo pa ga je prek 250.000 udeležencev.
Odzivi udeležencev
Dejan Turk, predsednik uprave A1 Slovenija, je po koncu delegacije povedal: »Pot je bila zanimiva in čudovita, v prvi vrsti hvala AmChamu za organizacijo. Washington je zanimivo mesto, zelo zanimivo je bilo videti podjetja kot so Lockheed Martin, SpaceX, Honeywell, podjetja, ki imajo vizijo iti na Mars. To je vizija, ki nam v poslu marsikdaj manjka, da ne gledamo samo, kaj je mogoče, ampak predvsem, kaj je nemogoče. Oni imajo vizijo iti na Mars, ne vedo še, kako jim bo to uspelo, ampak prepričan sem, da jim v naslednjih letih bo. Drugi del poti, sejem CES v Las Vegasu, ki ga obišče 250.000 ljudi, je bil zanimiv predvsem s stališča, kam gre ta svet, dobiš pa tudi občutek, kaj nas čaka. Robotika, droni, umetna inteligenca, vse to so zadeve, za katere vsi mislimo, da so še daleč, a so v resnici tu in bodo vse bolj obvladovale poslovne kroge in zasebno življenje.«
Gorazd Mihelič, direktor Spirit Slovenija, je po koncu poti povedal: »Najbolj zanimivo je to, da ko vidiš, kako ena velika gospodarska sila z ogromno kapitala združuje ta kapital, znanje in ambicije za odpiranje popolnoma novih panog. Tukaj mislim predvsem na osvajanje vesolja, to so panoge, kjer lahko tekmujejo Američani in morda Kitajci. Ko vidiš vsa vlaganja in tehnološki razvoj, se kot velik izziv pojavlja, kje v dobaviteljskih verigah se bo pojavljala slovenska industrija. Na sejmu CES pa smo lahko videli, da je za vsako stvar, ki se je človek spomni, najmanj 10, 20 ali 100 ponudnikov. Razlike med njimi so minimalne, za uspeh niti ni najbolj pomemben tehnološki razvoj, ampak dostop do trga, kar pa je omejitev za manjše države kot je Slovenija.«
Jaka Repanšek, ustanovitelj in generalni direktor RePublis, sopredsedujoči AmCham Komisiji za intelektualno lastnino, je o tokratni poti v ZDA povedal: »Pot v Washington in Las Vegas je bila izjemno zanimiva in koristna. V Washingtonu smo spoznali najnovejše trende s področja mobilnosti, nekatere tudi precej futuristične, odkrili smo, kam nas peljejo komercialna potovanja v vesolje, in dobili odgovore na nekatera vprašanja na področju pametnih mest in pametne mobilnosti. V Las Vegasu smo nadaljevali na zabavno elektronskem področju in tudi tukaj spoznali nekatere najnovejše razvojne trende na področju zabavne elektronike. Veseli smo bili slovenskih podjetij, ki so dobila nagrado na sejmu CES. Prihodnost, ki smo jo videli v Washingtonu in Las Vegasu, nas mora navdajati z optimizmom, in nas navdahniti z novo kreativno energijo, da bomo nekaj podobnega sposobni početi tudi pri nas v Sloveniji.«
Jurij Žurej, direktor pravne službe Atlantic grupe d.d. za Slovenijo, BiH in Rusijo, prokurator Droga Kolinska d.d., ter predstavnik zmagovalcev najboljše poslovne prakse Best of the Best 2019, je svoje vtise po delegaciji strnil takole: »Presenetilo me je predvsem to, da v ZDA nimajo nobenih meja, mislijo, da je vse mogoče. In ker sami sebe ne omejujejo, bodo verjetno tudi vse izpeljali. V Sloveniji sicer dostikrat mislimo, da se nekaj da, nismo pa potem pripravljeni nič za to narediti. V ZDA je drugače, tukaj tudi dejansko nekaj naredijo. Opazil sem tudi, da ljudje veliko več delajo kot pri nas.«
Dejan Spasovski, lastnik in direktor podjetja Ineor, je po koncu delegacije sporočil: »Organizatorji delegacije so nam omogočili ne samo ekskluziven vpogled v način delovanja gospodarstva ZDA, ampak tudi sklepanje novih pomembnih čezatlantskih človeških povezav, možnost obiska prijateljev ter možnost izmenjave mnenj, kako s pomočjo tehnologije izboljšati svet. Spoznanje, da ima Ineor pravo vizijo ter da delujemo na enak način kot velika in uspešna podjetja iz razvitega poslovnega sveta, me je razveselilo. Imel sem priložnost videti pozitiven primer odnosa države do podjetništva kot gonilne sile gospodarske rasti skozi okolje, ki ga ustvarja in za katerega skrbi tudi v zapletenih političnih časih. Dobil sem tudi vpogled v tehnično in organizacijsko prihodnost sveta. Dokazali so nam, da je s pravo ekipo mogoče ponovno opredeliti sicer že ustaljene poslovne modele ter z vitko organizacijo spremeniti tudi tista področja, ki so se nam včasih zdela nedosegljiva, kot je pot v vesolje.«
Devid Palčič, predsednik Robotine, je tokratno poslovno razvojno delegacijo ocenil takole: »CES je dogodek, ki je zanimiv za profesionalce in splošno javnost, saj smo lahko dobili vpogled v to, kaj je trenutno na voljo in kaj nas čaka v prihodnosti. Dobili smo še dodatno potrditev o digitalni transformaciji posla in industrije, ta pa se vse bolj širi tudi na delovne prostore, zdravstvo, mobilnost, … Na področju, ki mene najbolj zanima, to je internet stvaru v pametnih prostorih in v pametni energiji, sem opazil polarizacijo dobaviteljev v skupini velikih podjetij, ki zagotavljajo infrastrukturne rešitve, kot sta Microsoft in Google, ter številnih malih podjetij s specializiranimi komponentami ali vertikalnimi rešitvami. Poslovni modeli delitvene ekonomije počasi, a zanesljivo vstopajo na vsa področja, od mobilnosti dalje. Zelo sem bil vesel, ko sem videl, da so produkti in rešitve, ki jih ponuja Robotina, tehnično primerljivi z vsemi na trgu, kar je lahko pomemben doprinos k naši strategiji in odločitvi o širitvi na severnoameriški trg.«
Ajša Vodnik, generalna direktorica AmCham Slovenija in podpredsednica AmChams in Europe, pa je po koncu delegacije povedala: »Tokratna ‘Future Fit’ delegacija je bila izjemno zanimiva, saj je bilo po eni strani moč zaznati vizionarstvo. Ameriška podjetja namreč zelo pogumno razmišljajo o komercializaciji vesolja, s čimer se zagotovo odpirajo številna vprašanja, dileme in priložnosti. Prav tako je bilo hiter razvoj in spremembe mogoče v živo videti na sejmu CES, kjer so svetovne korporacije in majhna podjetja predstavljala številne inovacije. Po drugi strani pa je bilo zaznati tudi veliko dvomov spričo nepredvidljivosti, ki jo prinaša ameriška vladna kriza, in morebitne posledice za svetovno gospodarstvo. Kar se tiče slovenskega gospodarstva pa se je ponovno potrdilo dejstvo, da je potrebno aktivno slediti spremembam in iskati primerna partnerstva. Zato sem še posebej vesela, da so številni potencialni partnerji za slovensko gospodarstvo z veseljem prepoznali Slovenijo tudi kot sedež vseh evropskih in evrazijskih AmChamov, kar zagotovo prinaša dodatno prepoznavnost in zaupanje.«